De viktigste forskjellene mellom tradisjonelle bilbatterier og batterier til elbiler
Formål med batteriet
Tradisjonelle bilbatterier
- Hovedoppgave: Å starte forbrenningsmotoren og forsyne elektriske systemer med strøm når motoren er slått av.
- Leverer en kort, kraftig strømpuls for å starte motoren.
Elbilbatterier
- Primær energikilde for hele kjøretøyet.
- Må levere nok energi til å drive bilen over lange avstander og forsyne alle elektriske systemer i bilen.
Batteriets kapasitet og spenning
Tradisjonelle bilbatterier
- Spenning: Vanligvis 12 volt.
- Kapasitet: Mellom 40 og 80 amperetimer.
- Tilstrekkelig for å starte motoren og drive bilens elektriske systemer.
Elbilbatterier
- Spenning: Ofte mellom 300 og 400 volt.
- Kapasitet: Vanligvis mellom 40 og 100 kilowattimer eller mer.
- Høy kapasitet er nødvendig for å gi bilen en akseptabel rekkevidde.
Batteriets teknologi
Tradisjonelle bilbatterier
- Vanligvis bly-syre-batterier.
- Relativt billige å produsere, men har lav energitetthet.
Elbilbatterier
- Bruker som regel litium-ion-teknologi.
- Høy energitetthet, lettere og lengre levetid enn bly-syre-batterier.
Batteriets levetid og opplading
- Levetid:
- Tradisjonelle bilbatterier: 3–5 år
- Elbilbatterier: 8–10 år eller mer
- Oppladingsmønster:
- Tradisjonelle bilbatterier: Mange korte, kraftige utladninger
- Elbilbatterier: Færre, men dypere utladninger
- Oppladingsfrekvens:
- Tradisjonelle bilbatterier: Lades kontinuerlig under kjøring
- Elbilbatterier: Lades vanligvis hver dag eller annenhver dag
- Degradering:
- Tradisjonelle bilbatterier: Rask degradering ved dyp utlading
- Elbilbatterier: Gradvis kapasitetstap over tid
Det er basert på informasjon fra nettstedet autodoc.co.no viktig å merke seg at riktig vedlikehold kan forlenge levetiden til begge batteritypene betydelig.
Batteriets vekt og størrelse
Tradisjonelle bilbatterier
- Relativt små og lette, vanligvis mellom 15 og 20 kg.
- Tar opp lite plass i motorrommet.
Elbilbatterier
- Mye større og tyngre, kan veie flere hundre kilo.
- Tar opp betydelig mer plass i bilen.
- Batteripakken er ofte plassert i bunnen av bilen for å senke tyngdepunktet og forbedre kjøreegenskapene.
Batteriets oppladingstid
Tradisjonelle bilbatterier
- Lades raskt opp under normal kjøring.
- Dynamoen i bilen produserer strøm som lader batteriet kontinuerlig.
Elbilbatterier
- Krever mye lengre oppladingstid.
- Avhengig av ladestasjon og batterikapasitet kan full lading ta fra 30 minutter til flere timer.
- Hurtigladere kan lade batteriet til 80 % på kort tid, men full lading tar lengre tid for å beskytte batteriet.
Batteriets kompleksitet
Tradisjonelle bilbatterier
- Relativt enkel konstruksjon med blyplater nedsenket i svovelsyre.
- Lite vedlikehold utover regelmessig kontroll av væskenivået i eldre modeller.
Elbilbatterier
- Meget komplekse systemer bestående av tusenvis av individuelle battericeller.
- Avanserte styringssystemer overvåker temperatur, spenning og ladestand i hver celle.
- Har ofte kjølesystemer for å hindre overoppheting under bruk og lading.
De viktigste forskjellene oppsummert
Forskjellene mellom tradisjonelle bilbatterier og elbilbatterier gjenspeiler de ulike kravene og funksjonene disse batteriene må oppfylle. Mens tradisjonelle bilbatterier er designet for å levere korte, kraftige strømpulser, er elbilbatterier utviklet for å gi vedvarende energi over lange avstander. Denne utviklingen i batteriteknologi er en viktig del av overgangen til mer miljøvennlig transport.
Nyttig informasjon fra AUTODOC-eksperter:
“Mangler du noe til ladingen? Du kan enkelt bestille det på nett ved å søke på f.eks. «portabel elbillader» eller «ladekabel elbil» for å få opp passende resultater.”